علشان ماحدش يتخض هي من الأول مش مقدسات دينية، الكلام هنا على مقدسات سينمائية، عبارة عن أصنام بنحطها لنفسنا ونعبدها في حين أنها قيمتها ماتتعداش الحجارة او الفيلم الخام اللى اتعملت منه، طيب ليه انا باقول تعالوا نهدمها؟، لأن ببساطة ده فرض عين على كل واحد بيحب السينما، السينما اللى هي بطبعها أداة لهدم كل قديم وتشييد كل جديد صعب قوى ان يبقى فيها مقدسات الناس تزعل لو حد يفكر يمسها، انا هنا مش عايز امسها وبس، انا عايز اطربقها، يمكن لما تتطربق نفوق شوية.
كلينت إيستوود أكيد مخرج ممتاز، وكمان انا شخصياً باحب افلامه اللى مثلها وبالذات أفلام الويسترن، لكن باتغاظ بشدة لما حد ييجى يقوللى انه ممثل عبقرى، ازاى يعنى؟، الممثل العبقرى هو اللى يقدر ينوع في أدواره، الراجل ده ماعملش غير دور واحد في حياته، راجل صايع مابيعترفش بأى قانون وبياخد حقه بدراعه، كان لعب أي أدوار تانية؟
بلاش فكرة ان فلان مادام مخرج كبير يبقى لازم كل أفلامه تطلع افلام عظيمة، سكورسيزى عك في شوية أفلام في التمانينات، وكوبولا ماعملش غير الأب الروحى والمحادثة ونهاية العالم الآن، ومالوش فورمان كذلك، ومايكل مان....إلخ، وبنفس المنطق ممكن برضه نقول ان المخرجين الكبار يوسف شاهين ومحمد خان وعاطف الطيب ورأفت الميهى وفطين عبد الوهاب ليهم بلاوى منيلة، واللى مش مصدق يشوف سكوت حنصور ومستر كاراتيه والبدرون وعشان ربنا يحبك وطاهرة.
ماحدش يقنعنى ان فيلم أيام السادات فيلم بيمجد فيه، ده فيلم كوميدى، كفاية لما بيقول "جرى ايه يا عمر" أو لما جيهان تسأله يعنى إلغاء الدعم يا أنور؟" فيرد "إلغاء الدعم يا جيهان يعنى..."، ماقدرش أقول طبعا انا شايفه كوميدى ليه بالظبط، هل لأن صناعه كانوا واخدين قرار يتريقوا ع الراجل، ولا لأنه هو كاراكتر مسخرة أصلاً، ماعرفش بصراحة.
من مساخر النقاد الكبار لما واحد منهم ييجى يقول على فيلم زى فيلم ويجا مثلا انه فيلم عظيم لأنه بيتكلم عن كذا وكذا وكذا، بغض النظر عن ان أفلام خالد يوسف كلها أفلام درجة عاشرة في رأيي وفى رأى كتير زيي من اللى بيدعوا الفهم في السينما، إلا ان الناقد من حقه انه يقول انها عظيمة بس يدينى مبرر واحد فنى مش يقعد يحكيلى حدوتة الفيلم وبعدين يقول انه بيخدم قضية مهمة واحنا بيهمنا الفكرة، هو انت كاتب نقد فنى ولا نقد اجتماعى ان شاء الله.
الحاجة الوحيدة اللى بتضحكنى اكتر من فيلم اللمبى واللى بالى بالك الكلام اللى طلع من شوية ناس محسوبين على السينمائيين غلط وقالوا انه عنوان للسخافة والابتذال وانعدام ذوق الجمهور...ماشى يا عم الله يكرمكم، انا ماعنديش ذوق.
مين اللى قال ان السينما زمان كانت نضيفة وبعيدة عن الابتذال؟ اللى بيقول كده يروح يتفرج على فيلم اسماعيل ياسين في مستشفى المجانين، ويركز شوية في الحوار، وبالذات في مشاهد زى المشهد اللى صاحب دكان الفطاطرى بيطرده فيه من الشغل فاسماعيل ياسين بيقوله "الدنيا زى الخيارة يوم في ايدك ويوم في ...ايدى" أو المشهد بتاع المحشى اللى بيدور في شقة طعمة/هند رستم، وده قبل ما تقلع وتكمل المشهد بالاندر وير اللى انا شاكك انه كان شفاف تماماً.
مش كل نجم ممثل كويس، في نجوم على قدهم في التمثيل بس لما بيجيلهم مخرج كويس بيعرف يشغلهم، انما في نجوم مالهومش في التمثيل أصلا ومع ذلك بقى نجوم، يمكن عشان الوسامة أو الجمال، طيب ده حنصدقه على حسين فهمى وإلهام شاهين، انما ازاى ممكن نصدقه على فاروق الفيشاوى ونادية الجندى مثلاً؟
السينما الأمريكية هي الأقوى، ده أمر مفيش اتنين يختلفوا عليها، لكن الأفضل، خلينا نقول ان روائع السينما العالمية معظمها أمريكى، لكن ده ماينفيش وجود أفلام غير أمريكية افضل بكتير، يعنى الساموراى السبعة اليابانى ولا العظماء السبعة؟، مدينة الرب البرازيلى ولا الماسة الدامية؟ اسكندرية ليه المصرى ولا قايمة شاندلر؟ ده مثلا بس.
السينما المستقلة في مصر مش لأنها حاجة مختلفة لازم نصقفلها ونشجعها عمال على بطال، اليلة دى محسوب عليها ناس ولا ليهم في السينما، وممكن يظلموا الناس الكويسة فعلاً، مع العلم ان الكويس دايماً أقل من الوحش.
لما نجم زى روبرت دى نيرو يعمل أفلام هبلة في الفترة الأخيرة من حياته، دى حاجة عادية، أكل العيش بيذل زى ما هو معروف حتى صاحبه آل باتشينو نزله مؤخرا فيلم ردئ اسمه 88 دقيقة، انما ده مش مبرر لأنى اقول (بالرغم انى شخصيا مابعشقش تمثيل اى حد في الدنيا غير الاتنين دول ومعاهم أحمد زكى) ان أي حاجة حيعملها تبقى قمة في الأداء التمثيلى، الكلام ده ما ينفعش خالص على أفلام كان هو نفسه أدائه فيها زبالة زى
Godsend, 15 minutes, showtime, Hide & Seek & Midnight Run
كلينت إيستوود أكيد مخرج ممتاز، وكمان انا شخصياً باحب افلامه اللى مثلها وبالذات أفلام الويسترن، لكن باتغاظ بشدة لما حد ييجى يقوللى انه ممثل عبقرى، ازاى يعنى؟، الممثل العبقرى هو اللى يقدر ينوع في أدواره، الراجل ده ماعملش غير دور واحد في حياته، راجل صايع مابيعترفش بأى قانون وبياخد حقه بدراعه، كان لعب أي أدوار تانية؟
بلاش فكرة ان فلان مادام مخرج كبير يبقى لازم كل أفلامه تطلع افلام عظيمة، سكورسيزى عك في شوية أفلام في التمانينات، وكوبولا ماعملش غير الأب الروحى والمحادثة ونهاية العالم الآن، ومالوش فورمان كذلك، ومايكل مان....إلخ، وبنفس المنطق ممكن برضه نقول ان المخرجين الكبار يوسف شاهين ومحمد خان وعاطف الطيب ورأفت الميهى وفطين عبد الوهاب ليهم بلاوى منيلة، واللى مش مصدق يشوف سكوت حنصور ومستر كاراتيه والبدرون وعشان ربنا يحبك وطاهرة.
ماحدش يقنعنى ان فيلم أيام السادات فيلم بيمجد فيه، ده فيلم كوميدى، كفاية لما بيقول "جرى ايه يا عمر" أو لما جيهان تسأله يعنى إلغاء الدعم يا أنور؟" فيرد "إلغاء الدعم يا جيهان يعنى..."، ماقدرش أقول طبعا انا شايفه كوميدى ليه بالظبط، هل لأن صناعه كانوا واخدين قرار يتريقوا ع الراجل، ولا لأنه هو كاراكتر مسخرة أصلاً، ماعرفش بصراحة.
من مساخر النقاد الكبار لما واحد منهم ييجى يقول على فيلم زى فيلم ويجا مثلا انه فيلم عظيم لأنه بيتكلم عن كذا وكذا وكذا، بغض النظر عن ان أفلام خالد يوسف كلها أفلام درجة عاشرة في رأيي وفى رأى كتير زيي من اللى بيدعوا الفهم في السينما، إلا ان الناقد من حقه انه يقول انها عظيمة بس يدينى مبرر واحد فنى مش يقعد يحكيلى حدوتة الفيلم وبعدين يقول انه بيخدم قضية مهمة واحنا بيهمنا الفكرة، هو انت كاتب نقد فنى ولا نقد اجتماعى ان شاء الله.
الحاجة الوحيدة اللى بتضحكنى اكتر من فيلم اللمبى واللى بالى بالك الكلام اللى طلع من شوية ناس محسوبين على السينمائيين غلط وقالوا انه عنوان للسخافة والابتذال وانعدام ذوق الجمهور...ماشى يا عم الله يكرمكم، انا ماعنديش ذوق.
مين اللى قال ان السينما زمان كانت نضيفة وبعيدة عن الابتذال؟ اللى بيقول كده يروح يتفرج على فيلم اسماعيل ياسين في مستشفى المجانين، ويركز شوية في الحوار، وبالذات في مشاهد زى المشهد اللى صاحب دكان الفطاطرى بيطرده فيه من الشغل فاسماعيل ياسين بيقوله "الدنيا زى الخيارة يوم في ايدك ويوم في ...ايدى" أو المشهد بتاع المحشى اللى بيدور في شقة طعمة/هند رستم، وده قبل ما تقلع وتكمل المشهد بالاندر وير اللى انا شاكك انه كان شفاف تماماً.
مش كل نجم ممثل كويس، في نجوم على قدهم في التمثيل بس لما بيجيلهم مخرج كويس بيعرف يشغلهم، انما في نجوم مالهومش في التمثيل أصلا ومع ذلك بقى نجوم، يمكن عشان الوسامة أو الجمال، طيب ده حنصدقه على حسين فهمى وإلهام شاهين، انما ازاى ممكن نصدقه على فاروق الفيشاوى ونادية الجندى مثلاً؟
السينما الأمريكية هي الأقوى، ده أمر مفيش اتنين يختلفوا عليها، لكن الأفضل، خلينا نقول ان روائع السينما العالمية معظمها أمريكى، لكن ده ماينفيش وجود أفلام غير أمريكية افضل بكتير، يعنى الساموراى السبعة اليابانى ولا العظماء السبعة؟، مدينة الرب البرازيلى ولا الماسة الدامية؟ اسكندرية ليه المصرى ولا قايمة شاندلر؟ ده مثلا بس.
السينما المستقلة في مصر مش لأنها حاجة مختلفة لازم نصقفلها ونشجعها عمال على بطال، اليلة دى محسوب عليها ناس ولا ليهم في السينما، وممكن يظلموا الناس الكويسة فعلاً، مع العلم ان الكويس دايماً أقل من الوحش.
لما نجم زى روبرت دى نيرو يعمل أفلام هبلة في الفترة الأخيرة من حياته، دى حاجة عادية، أكل العيش بيذل زى ما هو معروف حتى صاحبه آل باتشينو نزله مؤخرا فيلم ردئ اسمه 88 دقيقة، انما ده مش مبرر لأنى اقول (بالرغم انى شخصيا مابعشقش تمثيل اى حد في الدنيا غير الاتنين دول ومعاهم أحمد زكى) ان أي حاجة حيعملها تبقى قمة في الأداء التمثيلى، الكلام ده ما ينفعش خالص على أفلام كان هو نفسه أدائه فيها زبالة زى
Godsend, 15 minutes, showtime, Hide & Seek & Midnight Run
---------------------------------------------------------------------------
ع الهامش: النهاردة كنت قاعد ع البورصة مع ايهاب وأحمد الضبع صحابى، وسألنا مين هي رمز الأنوثة من المشهورات في وجهة نظر كل واحد مننا، الضبع (اللى هو صعيدى) قال كاترين زيتا جونز، اللى خلانى استغرب ان فراس أو عمرو النحراوى كان من كام يوم سأل نفس السؤال وجاوب نفس الاجابة، ومن كام شهر زوزة أو محمد قرنة برضه سأل نفس السؤال وجاوب نفس الاجابة، هي أي نعم مزة آه، بس هو انا الوحيد اللى شايف انها مزة باردة ولا ايه؟
أحمد بدوى