Friday, October 12, 2007

What Do You Think About Me?

الموضوع ببساطة انى عايز من أي حد يعرفنى أيا كانت درجة معرفته بيا، إن شاالله يبقى أول مرة يدخل المدونة عندى، انه يدخل ويسيب تعليق يقول فيه وجهة نظره فيا كشخص، إيه الكويس وإيه الوحش، إيه الموقف اللى شافنى فيه وخلاه ياخد فكرة معينة عنى، إمتى حس انى حد محترم وإمتى حس انى وغد (حلوة وغد دى)، مش حازعل لو حد دخل شتم ومش حاتبسط لو حد دخل يسقف، وعشان كمان أرفع الحرج فالبلوج انا حاسيب التعليقات فيه متاحة للجميع، عشان لو حد مش حابب يقول اسمه مايقولهوش.
باعمل ده ليه بقى، طبعاً في سبب، بس كمان أسبوع إن شاء الله حاقوله، وكمان حارجع البلوج لطبعه العادى وحامنع التعليقات المجهولة، وحتى انتهاء الأسبوع فأنا مش حانزل مواضيع جديدة، وكمان أنا مش حاعلق على أي تعليقات تجينى.
-----------------------------------------------------------------------
(تحديث)

لما عملت التدوينة دى وقلت انى حاقول سببها بعد اسبوع يعنى يوم السبت، توقعت ان السبب ممكن حد يستنتجه ببساطة، وهو ان يوم ميلادى يبقى الجمعة، وأكيد في علاقة ما يعنى، بس الشئ اللذيذ ان ماحدش اتوصل لوجود علاقة يمكن غير أحمد الكاس، المهم، التدوينة ماكنتش احتفال بعيد ميلادى، ولا كانت لأنى باعانى من مرض قاتل وحاخضع لعملية جراحية يوم السبت زى ما البعض تخيل، ولا كانت برضه لإرضاء الذات أو جلدها، ولا حتى كانت لتصفية حسابات مع بعضهم لأنى باصفى حساباتى أول بأول يعنى، ولا كانت عشان اتعلم من آراء الناس عنى، ولا....، التدوينة كانت فكرة بسيطة جداً، يوم ميلادى انا باعمل وقفة مع نفسى، باحاول افكر انا إيه، وكنت إيه وبقيت إيه، وهل أنا راضى عن اللى فات من حياتى ولا لأ، بس السنة اللى فاتت في أسئلة كتيرة من اللى باسألها لنفسى ماقدرتش أجاوبها، واللى جاوبته مابقيتش متأكد من صحة إجابتى ليه، عشان كده قررت أريح نفسى السنة دى من الموضوع ده، وأسيب الوقفة اللى مع نفسى يعملها الناس اللى اعرفهم أيا كانت درجة معرفتى بيهم، بس برضه الشئ الطريف انى لاقى حاجات كتير عن نفسى لسه مش فاهمها ولا متأكد منها، وتقريباً ماحدش برضه فاهمها ولا متأكد منها، والغريب انى بقيت باتأكد أكتر من دماغ وشخصية كل حد من اللى علقه، حتى المجهولين عرفونى انهم اصحاب التعليق الفلانى، وده في الآخر أكدلى أكتر ان ماحدش بيقدر يفهم نفسه، حتى لو خلى غيره يحاول يشرحله مش حيقتنع نهائياً بشرحه، لكن ممكن جداً انه يفهم غيره كويس، وده اللى اتمنى مافقدهوش زى مافقدت فهمى لنفسى.
شكراً لكل من ساب تعليق، بالرغم ان بعض التعليقات فقعتنى وبعضها ضحكنى، لكن بعضها بجد شرفنى وكنت فعلاً مبسوط بيه.

--------------------------------------------------------------------
ع الهامش: فايدة غير متوقعة للتدوينة دى، وهى موضوع التعليقات المجهولة، انا الأول كنت لاغيها لأنى ماعرفش ازاى اشغلها، وبعد كده لما عرفت كان عندى تصور ان اللى عايز يعلق لازم يبقى بلوجر حقيقي، بس مع الوقت كنت بدأت أفكر في الموضوع ده لكن برضه تفكير رافض ليه، لغاية ماجت التدوينة دى وخلت ناس كتير باعزهم بس مش من اصحاب المدونات يعلقوا عندى، وفى الآخر جت الزميلة النورماندية ريناد وذكرت في تعليقها موضوع فتح التعليقات ده، وبالتالى، وعلى سبيل التجربة، فأنا حاسيب التعليقات مفتوحة لمدة غير محددة، وربنا يستر بس ومانتشتمش كتير.


أحمد بدوى

21 comments:

Amr said...

مبدئيا كدة انت نزلت من نظري شويتين بالبوست ده، لأن آراء الناس أصلا زائفة فليه تطلبها؟ بعدين أنا مثلا شايف نفسي فوق التقييم، أو لو هتقيم فمش الناس هي اللي تقيمني يعني... وأكيد حد بعزه واحترمه زيك هاتنرفز لما أشوفه عايز الناس تقيمه
بعيدا عن غروري فمش هخالف رغبتك وأقولك يا سيدي

أولا مش بيعجبني فيك إن فيه أحكام انت بتاخدها على حاجات مببقاش فاهم حيثياتها، أو بحث بحيثياتها هزيلة شوية لإصدار حكم، بس ده مش عيب يعني مقارنة بالناس بوجه عام، يمكن هو جزء من اختلافنا الفكري المعتاد...

مش فاكر حاجة تانية مبتعجبنيش فيك، غير يمكن اتجاهاتك نحو الأنثى هههههههههه

بالنسبة للي يعجبني بقى، أول حاجة هي قلبك الحنون واللي بيخلي عندك قدرة على احتواء اصحابك وانهم يحكوا لك ويسحوا بحد بيحبهم وفي نفس الوقت مش هيجاملهم

ثانيا إنك مش مدعي في الدنيا بوجه عام، وفي تخصصك بوجه خاص، وده شيء حلو أوي في زمن كثر فيه المدعون يا سيدي الفاضل

ثالثا إنك متغيرتش خالص، أقصد يعني رغم نجاحك الشخصي ما شاء الله إلا إنك معملتهمش على حد، يعني فيه ناس كتير اوي من دورنا عاشوها بافترا وهما محققوش حاجة أصلا، أو حققوا حاجات تكسف يعني

كفاية كدة دلوقتي... هكمل بعدين

Anonymous said...

بص ياعم احمد نبتدى بالحاجات الحلوة بما اننا فى عيد الكحك او الكعك وانت عارف طبعا اخوك مدمن حلويات
المهم
انت انسان جدا جدع عشرى من اهم الحاجات الى بتعجبنى فيك هدوءك الى انا حاسه فى رد فعلك فى مواقف انت قولتلى عليها
من الحاجات الحلوة فيك بردوا انك مش مدعى زى ماعمرو قال بجد فعلا دى بقت حاجة نادرة كله بيفتى فى كله
اما بقى الحقيقة وبالأمانة انت فنان فى اتجاهاتك نحو الانثى لعيب كبير جدا

معتقدش انك فيك حاجات وحشة كتير بس ساعات بحسك متعصب شوية لأرائك شوية فى حاجة كمان الكثير سيختلف معايا فيها ان نجاحاتك انت مش بتكلم عليها ليه مش عارف ويابنى "وأما بنعمة ربك فحدث" المهم انك ماتتغرش

كفاية عليك كده

Unknown said...

انا مبعرفش اوصف حد او اقوله ايه الحلو اللي فيه و ايه الوحش خصوصا لما تبقى حجم المواقف اللي بيننا مش كفاية اني اقول اللي فيك على اساس سليم
بمعنى تاني ... انا اعرف عطية اوي و كذلك كريم الشناوي مبحتجش اقول له الحلو اللي فيك كذا كذا و الوحش كذا كذا لأننا وصلنا لمرحلة تعري ( بلاش دماغك تروح لحاجه وسخه ) بمعنى انك بتحس بنوع من التطهير انك تبقى قدامهم بمساوئك قبل الحاجات الكويسة اللي فيك
انا مبتفلسفش بس عامة بتجاهل الأسئلة اللي من النوع ده بس خفت التجاهل يتفهم على انه عدم اهتمام لكن هو عدم مقدرة على الاجابة

Ahmed Elkas said...

شوف يا عم احمد
اولا انا مكنتش عايز اقول رايى لسبب بسيط انى قلته ميت مرة سواء بينا وبين بعض او قدام ايهاب فى قعدة من قعدات البورصة
ثانيا انا عمرى ماعلقت على حد علق فى اى بلوج لكن المرة دى الوحيدة اللى استفزتنى اعلق عليها ..بدون اى سابق معرفة بينى وبين هيثم لكن انا شايف انك عايز تتجاهل الرد ماتعلقش اساسا على البوست لكن اقعد اقرأ عشان فى الاخر اعرف رايك فى التعامل بينك وبين عطية وكريم الشناوى .. من تواضع لله رفعه
ثالثا عيوبك ي استاذ احمد انك عصبى جدا لدرجة انك مممكن توهم اللى قدامك ان فى مجال للتناقش لكن فى الحقيقة انك قافل على رايك بالمفتاح وده فى مواضيع معينة
وكمان مشكلتك اللى بتخلينى احس انك قاعد فى متحف مفيش حاجة تتحرك من مكانها ولا تنضف عشان انت حابب شكلها كدة وممكن تخسر فيها رقاب عشان تحافظ عليها
من ناحية الحاجات اللى عاجبانى فسبقنى ناس قبلى وقالوا عدم الغرور وده الحمد لله واضح فيك يعنى مجتش فى مرة قلت مشغول او مش فاضى انت دايما اللى بتكلمنا عشان تلمنا مع بعض
وكفاية مش هتكلم كتير عشان ماتتحسدش :D

سوووكا said...

الصراحة انا ماكنتش حبه اسيب تعليق حالياّ نظراّ لأني حكون الأنثي الوحيدة في التدوينة اللي مليانة رجالة دييييييييه هههههههههههههه

ماعلينا
اكتر حاجة بجد بحترمهافيك هي انك كده بتتمتع بأخلاق ارستقراطية بتاعت البشوات يعني مابتترددش لحظة لو حد طلب منك المساعدة حتى لو كان الشخص ده انت مش بتستلطفه أو مش بتستريحله يعني بتفصل ما بين مشاعرك تجاهه ودورك الإنساني

لو حنقول باه ايه الحاجات الوحشة او المواقف هممممممم يمكن فيه موقف واحد بس انا عيبت عليك فيه انك تنازلت عن كبريائك المعهود من أجل ولا حاجة في نظري

ماعتقدش ان فيه مواقف تانية اعرف اقطع فروتك فيها هههههه :D

Anonymous said...

مبدئيا انا مش عارف ايه سبب اصرارك انى ادخل اقولك رأيى فيك لانك اكيد عارفه
لكن على العموم هقوله ونبدأ بالايجابيات
اكتر حاجة بتعجبنى فيك انك بتحب شغلك جدا يعنى دايما بتحاول تفهم فيه اكتر بتقرا اكتر فى السينما
مفيش مرة بنتكلم فيها مع بعض الا ولازم نتكلم عن فيلم انت اتفرجت عليه او فيلم انا شفته
اما تانى حاجة بتعجبنى فيك انك مش بتنسى حقك ديما بتحاول تاخده يعنى محدش بيقدر يجى عليك
واللى بيعجبنى فيك اننا لينا نظرة واحدة لحاجات معينة

اما بالنسبة لعيوبك فأنت بتتعصب
لرأيك


لكن بشكل عام تمشى يجى منك يعنى

Anonymous said...

يا ريس انت احسن حاجه فيك انك بتتأقلم حسب الشخصيه واللى بتكلمك ايا كانت بس لما بتقلب عم المثقف بقى بتعمل نفسك محدش زييك ودا بيخنقنى منك شويه بس انت عامة من احسن الناس اللى عرفتهم فى حياتى والله واتمنى نفضل اصحاب عالطول

Anonymous said...

علي قد مابحبش السؤال ده لكن هجاوبك
حتي لو كان الكلام ده مكرر

انت عارف انك من القليلين جدا اللي بحترم كتابتهم مش بس بحترمهه انت بتبهرني احيانا في وقت التكرار فيه بقي موهبة

انت مش مدعي ... ومش بتمشي مع الرايجه حتي لو اللي في دماغك عالط والرايجه هيا اللي صح

انت انسان ومش كل الحيوانات الناطقة المفكرة اللي نعرفهم ممكن نقول عليهم انسان اكيد فاهم

بحب ارائك الشخصية الغير معلنه " كلام القهوة اللي ميتقلش هنا"

انا معرفش ليك عيوب لأن علاقتنا مفيهاش العشرة اللي تكشف ده لكن معتقدش انك
عندك عيوب سيئة لا تطاق

ممكن اعتبر بشكل شخصي حب المبالغ فيه للشاب خالد عيب :-)

في النهاية انا سعيد بمعرفتك

ملحوظة : مسبتش اسمي لأن رأي ميهمش حد غيرك ولآن هتعرفني بسهولة يا ممادو

MHMD KORNA said...

(مبدئيا كدة انت نزلت من نظري شويتين بالبوست ده، لأن آراء الناس أصلا زائفة فليه تطلبها؟) عمرو فهمي

هههههههههههههههههههههههه
والله إنتو عيال دماغ

بص يا أحمد

الكويس فيك إنك عارف إنت عايز إيه كويس .. محدده يعني .. الكويس برده إنك طيب جدا ومجتهد جدا

الوحش من وجهة نظري إنك عندك low self-esteem ، مبتقدرش نفسك بشكل موضوعي .. محتاج شوية من غرور عمرو

حسيت إنك محترم جدا في رد فعلك على موقف هيثم في موضوع النوبة

وحسيت إنك وغد في إيريني

هههههههههههههههههههههههههههههه

ودمتم

Mai Kamel said...

طبعا بعيدا عن فضايح قرنة

اكتر حاجة بتجيلي على بالي فورا اول ما بسمع اسمك اصلا يا احمد "الطيبة" الطيبة الطيبة الطيبة بلا حدود

انت مودي اوي كمان ففيك حته من جنون العباقرة.. مخك حلو وافكارك حلوة.. ساعات بتبقى رغاي زي زقزوق الصراحة انتوا الاتنين رغايين كتير احيانا لما بتكون نفسكوا مفتوحة للحياة
لكن لما بتكتأبو انتو الاتنين بتبقو صعب اوى
بيفقعني فيك الفقع ذاته اللى بتحاول تمارسه كنوع من انواع الاسلحة المبيدة للكون والبشرية

بس ارجع واقول انك انسان اوى.. والجدعنة شفتها فيك بشكل قوي جدا

فيك شوية من سوء تقدير الذات بس لسبب ما مش هقدر ازود في الكلام لانه بشكل او باخر فدي حاجة خارجة عن ارادتك انا عارفة بس على راي قرنة ممكن تستلف شوية غرور من زقزوق :D

Amr said...

للاستاذ محمد قرنة والأستاذة مي، الموضوع ده لتقييم امادو مش لتقييم شخصي الكريم اللي هو فوق التقييم أصلا، فالكلام عن الرغي والغرور هراء طبعا
مين قال إني مغرور أو رغاي؟!
ده انا نسمة!

Anonymous said...

احمد باشا بالرغم من عدم رغبتي في ان اذكر ذلك الآ انني بسبب غلاوتك حضطر اقول اول حاجة انت فعلا في حاجات متمكن فيها اوي وانا بحترم فعلا رايك فيها حت يلو تعصبت فيها لرايك لأنه بيكون علي علم به ذي مسائل النقد الأدبي لللأفلام والأعمال الفنية الا انك بتجادل بنفس الطريقة ولكن في اشياء انت لست علي دراية كاملة فيها وده اللي بيضيقني فيك لو كنت شايف في بعض الأوقات ده رايك شخصي ليس من الضروري ان يكون سليم او يقتنع به الأخرين ذي المسائل الدينية اللي كنا بنقشها مع بعض ومع هيثم وفي النهاية احب اقولك ديه جراة منك ان تجعل اصحابك يقومون بذكر عيوبك ومحاسنك بس الفضل بقي انك تتعلم من اللي حتقراه عن نفسك

JuSt_hUmAn said...

أنا ما بعرفش أتكلم عن حد و أقول له عيوبك و مميزاتك..الحاجات دي لما بتطلع بتطلع لوحدها بس عموماً هحاول..
-بحب جنونك قوي..من المجانين القلائل اللّي لسّه موجودين..بس بحس إنك ممكن تنطلق أكتر.
-بحس إنك طيب و بتفوّت حاجات كتير بسهولة.
-فيه موقفين اتصرفت فيهم بشكل مختلف جداً..حسيت بقمة التناقض فيك بس مش هينفع أذكر الموقفين في البلوج يعني..ممكن بيني و بينك بقى.
-عجبتني كل الحاجات اللّي قريتهالك عن أفلام أنا شفتها..باستثناء كلامك عن "تاكسي درايفر".
-بحب قوي قيك حتة إنك بتعرف تحتفظ بذكرى جميلة بعيداً عن القرف اللي حواليها..و بتعرف تعيش!

ممكن أبقى أرجع تاني

boshra mohamed said...

الكلام ده مبنى على معرفة الكترونية فقط

حبيت فيك حبك للراى وحبك للسينما
انت موهوب مفيش كلام ويمكن موهبتك ديه اللى خلتنى احس فى مرحلة من المراحل انك نرجسى
مابتعرفش تعبر عن افكارك صح لما يكون فيه بينك وبين حد نقطة خلاف ويمكن ده اللى بيدى تصور ان قلبك اسود ولئيم وحاجات من كده مع ان الحقيقة انك قلبك زى البافتا البيضا

Anonymous said...

أحمد بدوي، شاب محترم، يعني بيحترم نفسه وبيحترم شغله وبيحترم الناس اللي بيتعامل معاهم، وكمية الاحترام المركبة دي بقى صعب توافرها في شخص واحد اليومين دول. أحمد بدوي، انسان يحب المعرفة، لا يتوانى عن السؤال في كل ماهو مجهول بالنسبة له، لا يفتي فيما لا يعرفه. أحمد بدوي، كاتب موهوب في الكتابة الصحفية، دؤوب ومجتهد في الكتابة الدرامية، وبالتاكيد سيكون له مستقبل باهر له علاقة بمهنة الكتابة. أحمد بدوي، شخص متواضع يبعد عن الغرور أميالاً كثيرة، يتقبل النقد فيما يخص عمله، لكنه شديد الحساسية على المستوى الشخصي. أحمد بدوي، أعتز بمعرفته.

عطشان said...

انت بقى بقالك اسبوع بتقولى ادخل ارد جيت لنهاية مسيرك يا امودى :p
بص يا عم انا بالنسبالى اكتر حاجة وحشة فيك بس بتبقى لذيذه فى فترات ( القلش او الفقع ) اختار مما بين الأقواس ... انت اكتر واحد قابلته فى حياتى بعد إعتزالى من زمان يا راجل كفايه البوست الحوارى اللى كنت منزله مع صحبك انا ضعطى اترفع حاجة تانيه بصراحة مش لاقى طبعاً بس اللى بيبان انك كويس و ممكن الواحد يطلع منك بمصلحة :p:p :d

Anonymous said...

هو أنا طبعا ماأعرفكش خالص يا أمادو
يادوب من ردود نورماندى و من مدونتك شوية ..
بس واضح ان أصحابك بيعزوك أوى ..
:)
.
.
كل سنة و أنت طيب ..
و عندى طلب فى عيد ميلادك بقى
إنك تسيب الكومنتس مفتوحة علشان أنا مش عندى أكونت على البلوجر و بيبقى نفسى جدا جدا جدا إنى أرد على مواضيع كتيييرة أنت كاتبها هنا
...
بس كده
يالا كل عام و أنت بألف خير
:)

ريناد

Ahmed Elkas said...

قشطة جدا
دانت هتعمل ديليت لبلاوى قريب
ماعلينا كل سنة وانت طيب وعقبال ميت سنة وخد بالك من نفسك ورنلى مرتين اول ماتوصل ..لا اله الا الله :D

zoof said...

اولا انا بعتذر عن تخلفى عن الرد مع انك فكرتنى مرتين مره على الفيس بوك ومرة اون لان .. فا انا اسف جدا ويا ريت تسامحنى ده اولا ..
كل سنة وانت طيب ده ثانيا
انا مش عارف فى لسه وقت اردج ولا لا .. بس انا هرد وخلاص ..
بالنسبه للعيوب انا مش شايف عيوب فيك حتى الان .. ومش مجامله بجد .. بس يمكن عشان احنا متحطناش فى مواقف كتير تظهر عيوب يعنى ..
اما عن مميزاتك .. انا بحب اوى شخصيتك الهادية وبحب اسمع ليك وانت بتتكلم عن السينما .. بحس ان انا اعيد اسمع محترف سينما مش واحد بيهلفط بالكلام او ان الفيلم كان بيكلم عن فكره معينه ومش عجباه فيقولك الفيلم واقع وحاجه بينى وبينك كده انا لما ان شاء الله ابقى مقتدر ومعايا فلوس كل الافلام اللى هنتجها هتكون من اخراجك .. ومتقوليشانا مليش فى الاخراج ده انا مجرد ناقد واطى وبتاع ملكش فه فلوسى وانا حر فيها :D ..

شغف said...

احم احم

هوه أنا لا ناقة لي و لا جمل في الموضوع ده ، و يمكن كنت داخلة هنا عشان أؤكد على نقطة أهمية انك تسيب التعليقات مفتوحة للغادين و الرائحين ممن ليست لهم مداونات

لأن ساعات بيبقى ناس مش عندها أكاونت فعلا على بلوجر

و ساعات بلوجر نفسه بيعلق و بتضطر تدخل مجهول

و ساعات حد يكون عاوز يعلق و مش عاوز يقول هوه مين

يعني فيه أكتر من سبب يخلوا الواحد يسيب البلوج مفتوح

خصوصا و إن في إعتقادي إن أحسن حد ممكن يقرالك هوه اللي داخل صدفة بيدور على موضوع ما و لاقى كلامك و عجبه و حب يعلق عليه

و طبعا لأن بيبقى كتييييير فيه تعليقات لناس نفسياتهم مش مظبوطة و بيدخلوا يقولوا كلام وقح

ففيه خاصية انك تحذف ببسااااااااااطة التعليق اللي مش عجبك و خلاص




أعود لنقطة
و لكن

و أقول إني حبيت بس أقول ل عمرو فهمي
إن مش شرط إن الواحد يحب يعرف رأي الناس فيه كنوع من التقييم ليه

بالعكس تماما


تقدر تقول إن بشكلٍ ما بيبقى نوع من التقييم ليهم همه نفسهم قبل كل شيء

تعرف كل واحد م اللي حواليك قادر يشوف منك ايه
و معتبر علاقته بيك ازاي


و ايه اللي واصله منك ، و ايه الحاجة اللي كنت معتقد الناس واخدين بالهم منها فيك ، و اتضح انهم ما يعرفوش عنها حاجة

كده يعني

نوع من معرفة الفروق بين اعتقادك في رؤية الناس لك ، و رؤيتهم الحقيقية



*************

كلمتين على جنب يا أحمد بدوي :

حسيت برضة بنوع من توارد الأفكار لأني كنت بأفكر في نفس الفكرة بالظبط قبل ما أعرف مداونتك

بس مش عارفه ليه مترددة إني أعملها

shaw said...

طبعا ردي متأخر عن الميعاد الطبيعي للتعليقات وده تقصير مني فى متابعة جديد المدونة للأسف بس كان لازم اعلق

ان بصراحة عمري ما قابلتك يا بدوي بس انشالله هيحصل قريب جدا..كل اللى اقدر اقوله من كلامنا على النت وفى التليفون ومساعدتك ليا فى حاجات كتير انك انسان محترم وخدوم ومتواضع لاقصى درجة (ده رأي أولي قابل للتعديل طبعا)

وطبعا وفوق ده كله فنان وناقد بدرجة قدير جدا (ده بقى رأي نهائى أنا مكونه من قبل ما أتعرف عليك من الأساس)!